Van Schiphol t/m eerste schoolweek!

4 september 2012 - Mooresville, North Carolina, Verenigde Staten

Onder het mum 'beter laat dan nooit' kom ik nu met mijn reisverhaal van de eerste 3 weken en zal ik het daarna geregeld bijhouden. Zoals jullie weten staan de eerste foto's er al op!

14 augustus: Schiphol en het afscheid

Na een drukke laatste week in Nederland met onder andere een goed afscheidsfeestje en de laatste benodigdheden voor de reis gekocht te hebben was het dan eindelijk zover, Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, zou dan na een lang voor proces van vele maanden werkelijkheid worden. Ik had nog niet veel zenuwen de dagen ervoor maar de laatste nacht in mijn eigen huis voor vertrek nam de spanning voor me toe. Er waren vele vragen die door me heen gingen zoals; ​Hoe gaat de vlucht, hoe werkt het overstappen in Frankfurt en in New York, Hoe is de eerste ontmoeting met mijn gastfamilie en natuurlijk hoe zwaar word het afscheid van mijn ouders en mijn broer? Ik heb de laatste nacht dan ook amper of niet geslapen en besloot het maar op me af te laten komen. Op Schiphol kwamen we al gauw direcht Olaf, Sam en Melroy tegen, 3 vrienden die me wouden verrassen om me uit te komen zwaaien. Leuk genoeg was het geen verrassing meer omdat Sam het perongeluk op Facebook had gezet en was vergeten dat ik het ook kon lezen. Al met al vond ik het super leuk dat ze er waren, bedankt daarvoor mannen! Daarna kwamen we de begeleider van EF de organisatie tegen die ons hielp met inchecken en de laatste informatie doorgaf. Na met z'n alle nog wat gedronken en gegeten te hebben was het dan zover, het afscheid! Eerst van Olaf, Sam en Melroy en daarna van mijn ouders en mijn broer. Hierna door de douane gegaan en toen kwam het besef dat je iedereen in Nederland voor 10 maanden niet meer ziet!

14 augustusDe vlucht;

Mijn vluchtschema was als volgt:

1. Van Schiphol naar Frankfurt (3 uur wachten).
  2. Van Frankfurt naar New York (2.5 uur wachten).
  3. Van New York naar Charlotte.

Dus ik wist dat me een lange dag te wachten stond. Gelukkig hoorde ik op Schiphol dat er een andere jongen (Sem) van de organisatie, ook een Nederlander met me mee zou vliegen vanaf Frankfurt tot New York. Ik had Sem al eerder ontmoet tijdens wat bijeenkomsten en kende hem dus al. Op Frankfurt in de vertrekhal kwam ik hem tegen en heel toevallig zaten we precies naast elkaar in het vliegtuig. Tijdens de vlucht had je een eigen mini-tv en daar kon je de nieuwste films op kijken naar keuze en voor het eten en drinken werd goed gezorgd. Na een best gezellige reis samen zijn we in New York aangekomen. Er werd ons verteld dat je hier heel serieus langs de douane moest gaan en dat je geen flauwe grapjes moest maken. Dit viel reuze mee want onze douanier hield een leuk praatje met ons over het lokale football team van onze eindbestemming. Na de douane werd er voor je koffer gezorgd door een man van de luchthaven. Hierna waren we wat hongerig en hebben we wat gegeten op de luchthaven. Ook heb ik even met mijn moeder gebeld om even te kijken of mijn telefoon goed werkte. Hierna konden we vanaf de luchthaven zo op de grote wolkenkrabbers van New York uitkijken. We hadden nog tijd genoeg voor de volgende vlucht dus hebben even buiten de luchthaven gekeken en rond gelopen. Hierna werd het tijd dat ik naar mijn vertrekhal moest en Sem had een andere eindbestemming dus ik zette mijn reis alleen door. In de vertrekhal aankomende zag ik dat mijn vertrekhal gewijzigd was met een uur vertraging bijna dus ik belde Jeff (gastvader) om te vertellen dat ik later in Charlotte zou aankomen. Uiteindelijk aankomend in Charlotte was ik best zenuwachtig over de eerste ontmoeting maar al gauw klikte het goed en bleek dat het super vriendelijke mensen waren. Toen was het alleen nog een kwestie van wachten op de koffers en naar 'huis' rijden. De band liep vol met koffers en daarna ook weer leeg zonder maar ergens iets van mijn eigen koffers gezien te hebben dus we gingen navragen of er ergens een probleem was en of dit alle koffers waren van mijn vlucht. Toen kregen we te horen dat er ergens iets was misgegaan en ze de koffers later naar ons huis zouden sturen. Toen we net door de uitgang van de luchthaven waren werden we geroepen dat ze terecht waren en gelukkig konden we met mijn koffers naar huis toe gaan. Thuis aangekomen hebben ze me alles laten zien van het huis en zijn we na wat gepraat het bed ingekropen.

15 augustus t/m 26 augustusDe vakantie in Amerika;

Deze eerste 1.5 week is voorbij gevlogen. Het was nogal een drukke eerste week want de vriend (Clayton) van mijn oudste zus (Casey) zou hier een weekje blijven slapen voordat ze samen naar College zouden gaan. Ook was de vriendin (Jesse) van mijn oudste broer (Tyler) dat weekend blijven slapen. Dus er waren een hoop mensen in en rondom het huis en hebben een hoop gedaan zoals op het prachtige meer gevaren met de boot, naar de film gegaan, tubing, vissen geschoten, football game gegaan, sportschool geweest, enzovoorts. Ook ben ik mijn klassen gaan uitkiezen op school en heb ik een kleine rondleiding gehad, het eerste semester heb ik de vakken

• Personal finance
  • Accounting
  • Statistics
  • English

Voor het weer heb ik hier ook niks te klagen want het is hier namelijk elke dag rond de 30 graden nu in de nazomer. Ook was ik van plan om hier in het school voetbal team te gaan en ik ben mee geweest naar wat wedstrijden van ze om te helpen en heb nu ook al een paar keer mee getraind. Ik zou eigenlijk afgelopen week mijn eerste wedstrijd mee mogen spelen met ze maar dat ging niet door omdat ze mijn achternaam niet konden spellen bij het regionaal voetbal district.... Nu heb ik de toezegging gehad van de coach dat alles rond is dus krijg mijn voetbaltenue deze week en speel dan mijn eerste wedstrijd. Na deze drukke periode is het wat rustiger gaan lopen want Casey is met Clayton naar College toe waar ze daar ook wonen en ditzelfde geldt voor Tyler en Jesse.

27 t/m 31 augustusMijn eerste High school week;

De eerste High school week, de vakantie is dan voorbij en het word tijd voor de studie. Ik kende al wel wat mensen op school zoals heel mijn voetbal team en wat andere die ik had ontmoet op wat feestjes of ergens anders. Dit was wel makkelijk omdat je dan gelijk in school wat mensen kent en daarmee op kan trekken. Helaas zaten er in mijn klassen maar nauwelijks bekende. Maar gelukkig ben je als uitwisselings student voor veel Amerikanen in je klas interessant en maakte ik al gauw vrienden op school. Zo zit ik vanaf de eerste lunch bij een vast groepje nieuwe vrienden die ik in de klas gemaakt heb omdat er geen bekende in mijn lunchpauze zaten (lunchpauzes zijn verdeeld in groepen). De eerste week was eigenlijk vrij saai omdat het vooral bestond uit wat introductie en een basistest maken van een uurtje om te kijken waar het niveau van de klas ligt. Voor de rest was de eerste week vooral veel praten en wat spelletjes op de computer doen. Ik hoef gelukkig niet met de schoolbus naar school want mijn broer (Mitchell) gaat naar dezelfde school met zijn eigen Jeep dus daar kan ik met meerijden. Soms heb ik alleen geen vervoer terug behalve de schoolbus dan omdat Mitchell dan een wedstrijd heeft van zijn rugby team maar dan kan ik met wat vrienden van school altijd mee rijden gelukkig. Ik hebafgelopen vrijdag mijn eerste toets gehad op school en het is niet zo moeilijk als in Nederland dus heb het wel goed gemaakt alleen het leren in je boek in een andere taal is op het begin nogal moeilijk. Maar de taal spreken levert geen problemen op.

1 t/m 3 septemberEerste weekend na een week school;

Dit weekend heb ik een lekker lang weekend gehad want de Amerikanen hadden een feestdag Maandag 3 september en dat heet Labour day. Gelukkig staat me dan maar een iets korter weekje te wachten. In de weekenden is het eigenlijk altijd hetzelfde ritueel namelijk wat gaan zwemmen of tubing op het meer, zaterdagsavond een feestje en zondag kamer en eigen badkamer opruimen. Verder een beetje op het meer zitten of wat doen met vrienden. Nu ik mijn reisverhaal van de afgelopen 3 weken aan het typen ben kreeg ik ineens een deja vu momentje want ik hoor namelijk op de kamer van me broer Mitchell het nummer 'Have you ever seen the rain' van de CCR voorbij komen. En hiermee ga ik mijn eerste 3 weken reisverhaal afsluiten en hou ik jullie snel weer op de hoogte van 'Mijn High School Year in Amerika'.